Informācija medijiem Robežas drošība
Valsts robeža

Lai apzinātu Austrumu robežas infrastruktūras izbūves gaitu, faktisko situāciju, Iekšlietu ministrs Māris Kučinskis un finanšu ministrs  Arvils Ašeradens 29. un 30. jūnijā apseko Latvijas–Baltkrievijas un Latvijas–Krievijas robežu.

Robežas apmeklējuma laikā tiek diskutēts ar Iekšlietu ministrijas un Finanšu ministrijas pakļautībā strādājošo iestāžu vadītājiem, ekspertiem par iespēju izbūvēt robežas infrastruktūru ātrāku, izprotot negatīvos ģeopolitiskos procesus kaimiņos esošajās agresorvalstīs – Krievijā un Baltkrievijā.

Diskusijā par iespēju paātrināt robežas infrastruktūras izbūves gaitu, piedalās iekšlietu ministrs M. Kučinskis, finanšu ministrs A. Ašeradens, kā arī pārstāvji no Nodrošinājuma valsts aģentūras, VID Muitas pārvaldes, Valsts robežsardzes, Krāslavas pašvaldības, kā arī “Valsts nekustamie īpašumi”.

Konstatēts, ka robežas infrastruktūras izbūve notiek bez būtiskiem kavējumiem, vienlaikus atzīstot, ka ir jāmeklē risinājumi, kā to paātrināt. “Pašreizējā ģeopolitiskā situācija prasa iespējas meklēt risinājumus ātrākai infrastruktūras sakārtošanai, tādējādi arī novēršot iepriekšējos gados nokavēto – trīs gadus robežas drošības stiprināšanai nav ticis izdarīts nekas. Šobrīd varu teikt, ka izdarīts ir daudz, bet jautājums ir par to, kā atlikušo darba daļu padarīt ātrāku,” tā M. Kučinskis.

Šobrīd I kārtā valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves jomā gar Latvijas-Baltkrievijas robežu noris aktīvi būvdarbi. Infrastruktūra izbūvēta augstā gatavības stadijā - izbūvēts žogs 63,70 km garumā jeb 75% no plānotā  apjoma. Tāpat izbūvēts dzelzceļa šķērsojums – tunelis. Žoga izbūvi plānots pabeigt līdz šā gada rudenim.

 II kārtā ir uzsākti būvdarbi divās darbu daļās no septiņām  Atmežošanas process II kārtā ir pilnībā pabeigts 14,85 km garumā, bet atmežošanas darbi vēl noris 15,62 km garumā Prognozētais būvdarbu pabeigšanas termiņš II kārtas darbiem ir 2024. gada nogale, savukārt žoga izbūvi plānots nodrošināt iespējami ātri.

Savukārt III kārtā posmā gar Daugavu - 16,7 km garumā – noris projektēšanas un inženierizpētes darbi. Patrulēšanas joslas izbūvei gar Daugavu ir izsludināta cenu aptauja. Līdz šā gada jūlija beigām plānots saņemt piedāvājumus, veikt to izvērtēšanu, kā arī sagatavot finansējuma pārdalei nepieciešamos Ministru kabineta lēmuma projektus.

 Robežas infrastruktūras izbūves IV kārtā posmā pie Riču ezera - aptuveni 5 km garumā - tiek izstrādāta tehniskā specifikācija.

Latvijas–Krievijas robežas izbūves jomā saņemts detalizēts ekspertīzes atzinums par izbūvētās infrastruktūras 230 km garumā, tajā skaitā izbūvēto žogu ~95,2 km garumā un četriem iekaramajiem tiltiem atbilstību un nodošanas ekspluatācijā iespējām.